Cradle of Filth /
Ne Obliviscaris / Saille
Central part of the filthy triptych… in Antwerp
(par Vlad Tepes)
|
Inquisitional Tourture : "Hammer of the Witches" European tour
Moment : 29/10/15.
Lieu : Trix (Anvers, Belgique).
Moment : 29/10/15.
Lieu : Trix (Anvers, Belgique).
Click here for English Version :
Groupes :
Saille | Ne Obliviscaris | Cradle of Filth |
Le
lendemain de la prestation brûlante de Paris, la pression n’était point
retombée alors que je m’apprêtais à entrer dans le Trix d’Anvers, en Belgique.
Je demeurais extatique de revoir Cradle
of Filth ! Contrairement à la veille, le premier groupe de la soirée
fut bien plus intéressant avec les black métalleux de Saille. Malheureusement – pour des motifs d’une grande complexité
qu’il ne serait pas pertinent d’évoquer ici – je ne pus malheureusement assister
à leur prestation.
Comme
vous le savez déjà les Australiens de Ne
Obliviscaris ont assuré l’ouverture de Cradle of Filth pour cette tournée
européenne, et auront su la veille titiller ma curiosité…
Alors
que la complexité de leurs compositions m’aura parfois laissé sur le bas-côté à
Paris, ce soir-là à Anvers mon oreille se trouvait bien plus habituée à leur insaisissable
musique. Cet univers d’une incroyable richesse laisse pourtant nette priorité à
l’émotion, puissante et développée. L’aspect progressif apparait malgré tout
flagrant mais n’a nullement sombré dans une démonstration ennuyeuse, comme ce
peut être le cas de bien d’autres formations. A ce titre nous vous convions à
plonger dans la longue introduction de leurs prestations lors de ce Inquisitional Tourture : Devour Me, Colossus (Part I): Blackholes :
Vous
l’aurez compris, Ne Obliviscaris
mérite d’être plus largement connu et reconnu, car offrant une musique rare et vraiment
particulière.
Set-list Ne Obliviscaris :
1) Devour Me, Colossus (Part I):
Blackholes
2) Pyrrhic
3) And Plague Flowers the Kaleidoscope
Les
sanglantes hostilités que j’attendais ne tardèrent pas à arriver alors que
résonnai Humana inspired to Nightmare…
Cradle of Filth était fin prêt à
nous assener de cruelles caresses, ce que vous pouvez découvrir par vous-mêmes
sur cette longue vidéo…
Seulement
24h après l’avoir entendu à Paris, mes cheveux se hérissèrent dès les premières
notes de Heaven torn Asunder. Et je
constatai très rapidement une cohorte de points positifs : un son limpide
ainsi qu’une mise en place impeccable. A l’unisson, chaque membre demeurait à
sa juste place et interprétait à la perfection un morceau méritant l’excellence.
Justice fut rendue : « Hosannas
in Extremis ». A cette intemporalité de 1996 succéda celle de
1998 : Cruelty brought thee Orchids.
Tout aussi carrés dans l’interprétation, nos chers Anglais ont rarement aussi
bien maitrisé sa retranscription live, dans une ferveur que bon nombre de
formations pourraient leur envier. Bien entendu, je retiens avant tout un chant
aussi antique qu’incisif, sans oublier le superbe duo de guitares rendant un
hommage fidèle (voire obsessionnel) à la composition d’origine. Ma seule
déception provient du chant féminin bien trop paré d’effets, nuisant au
caractère organique de ce pourtant magnifique Cruelty brought thee Orchids.
Bien
entendu le nouvel opus "Hammer of
the Witches" fut rapidement représenté avec Blackest Magick in Practice, à la fois énergique et profondément
mélodique. Nous pouvons constater que Cradle
of Filth ne prend pas grand risque avec ce titre, qui semble fonctionner à
chacune de ses interprétations live. Après cet excellent duo guitaristique, ce
fut à la période mauve de refaire son apparition, avec le sombre Lord Abortion. J’avoue qu’il s’agit de
la première fois où j’apprécie autant ce titre en live, bien plus d’ailleurs
que sur la tournée de "Midian"
(c’est dire !). Je pense que cela provient d’un son bien plus limpide qu’à
l’époque.
Revenant
sur "Hammer of the Witches",
Cradle of Filth nous présenta son
tout premier single avec l’efficace Right
Wing of the Garden Triptych, dont vous pouvez contempler l’interprétation
dans cette seconde vidéo :
Le son
ne fut pas aussi clair que le titre précédent je dois dire, contrairement à la
veille sur Paris. Malgré tout nous aurons pu assister à la puissance de feu du
sieur Dani Filth, particulièrement en forme sur ce morceau.
Un vert
opaque et sombre à souhait vint à nos ouïes dès l’introduction de Malice through the Looking Glass… Et comme
je l’ai pensé la veille au Cabaret Sauvage, la régression temporelle fut
particulièrement saisissante, que ce soit les vocalises impeccables de Dani ou
un jeu de guitares rendant un hommage parfait à la version originelle. Bluffant
tout simplement ! Et ce n’est pas le titre suivant qui allait faire
redescendre la pression, avec Deflowering
the Maidenhead, Displeasuring the Goddess. D’ailleurs Dani le dédicaça à un
grand fan belge de Cradle of Filth
qui s’est malheureusement suicidé récemment, sur lequel celui-là se sera permis
un trait d’humour noir : plutôt que de scruter les cieux, c’est bien le
sol que Dani regarda, ce qui je pense n’aurait nullement surpris ce fan filthien
je pense… Pour en revenir à cet extrait de "Hammer of the Witches", le feu purificateur inonda la large
scène du Trix, avec une énergie toujours aussi intacte. Toutefois la
coordination entre tous les membres ne fut pas aussi précise que la veille,
notamment sur les parties les plus rapides. Mais je pinaille car le résultat
global fut franchement jouissif et d’excellente facture, vraiment.
Le pavé
suivant est anthologique, littéralement culte, car issu de l’EP "V Empire or Dark Faerytales in Phallustein" :
voici Queen of Winter, Throned. Comme
la veille le résultat fut éblouissant, je dirais même flamboyant. Car nous
touchons là à une période hautement créative pour Cradle of Filth, dont la présente interprétation fut un superbe
hommage. Il est d’ailleurs impressionnant de constater que le groupe est tant
capable de retracer avec fidélité et cœur cette grande et sombre épopée…
Une
courte pause et voici que se profile le second chapitre de ce soir, sur fond de
Walpurgis Eve. Et voici qu’émerge le
puissant Yours Immortally… Les
guitares ont ici pris une place conséquente, avec des solos désarmants de
précision et d’inventivité. Vous pouvez vous faire votre propre opinion avec
cette troisième vidéo :
Mon
seul regret pour cette interprétation à Anvers est que les vocaux de Dani ont
été quelque peu en retrait, malgré l’homogénéité instrumentale. Mais cela ne
retire en rien la qualité de brûlot à cet excellent morceau ! Toutefois
mon enthousiasme retomba bien vite avec le morceau suivant, Nymphetamine (Fix). Comme la veille ce
fut le seul moment de cette prestation où je me suis reposé…
J’attendais
le titre suivant avec délectation, ayant ce furieux désir de retourner en 1998 ;
et voici que la comtesse sanglante marche pour nous apporter The Twisted Nails of Faith… Toutefois le
début du titre souffrit à deux reprises d’un manque évident de coordination
entre chant et instrumentation, avec un manque de calage sur de courtes
parties. De plus le chant de Lindsay n’est pas du tout apparu à la hauteur
selon moi, n’apportant pas le soutien nécessaire que les chœurs exigent ici, me
laissant assez mécontent ; la veille à Paris elle fut bien plus pertinente
je dois dire. Quel gâchis !
Comme
attendu, ce fut au tour de la période mauve de Cradle of Filth de refaire son apparition, avec Her Ghost in the Fog. Bien plus en place
techniquement que The Twisted Nails of
Faith, son interprétation restait de très bonne facture après toutes ces
années, ce qui ne fut gâché que par un ponctuel problème de micro pour notre
cher Dani Filth. Et comme la veille à Paris, il remercia l’audience avec un
morceau supplémentaire, le toujours irrésistible The Forest Whispers my Name. Diablement rapide, les guitares furent
notamment particulièrement inventives, à travers l’ajout de quelques petits
détails bien sentis. Mais Dani eut encore quelques petits soucis de micro,
auxquels s’ajoute l’absence du fameux monologue que Lindsay s’entête à
systématiquement scotomiser. Et le
fan pur et dur que je suis ne peut s’empêcher de la relever : « When the moon is full, we shall assemble to
adore the potent spirit of your Queen, my mother great Diana. She who fain
would learn all sorcery, yet has not won its deepest secrets, then my mother
will teach her in truth all things as yet unknown ». Mais
malgré ces imperfections, le public et moi-même furent emportés par cette violente
danse filthienne !
En
guise de conclusion, j’évoquerai deux niveaux distincts pour demeurer le plus
complet possible dans l’analyse de mon ressenti. D’une part, je maintiens que
cette tournée de présentation de "Hammer
of the Witches" s’inscrit parfaitement dans la continuité de la
tournée européenne de 2014 – "Satan
wants your children" – avec un line-up stable et cohérent. La set-list
demeure éclectique et hautement respectueuse de la discographie de Cradle of Filth, ce qui rejoint totalement
la démarche des deux guitaristes Richard Shaw et Ashok notamment, rendant un
hommage parfait à l’héritage filthien.
D’autre
part, cette prestation à Anvers m’a semblé moins intense que la veille à Paris,
ce qui est notamment dû à une salle et une scène bien plus amples et donc ne
permettant pas autant d’échanges entre le groupe et l’audience. De plus le son
est apparu quelque peu approximatif sur certains passages, principalement The Twisted Nails of Faith et Deflowering the Maidenhead, Displeasuring
the Goddess. A ce titre il fallait être là à Paris ! Toutefois, cette
prestation au Trix s’est avérée malgré tout d’excellente facture, montrant une
fois de plus un groupe en pleine possession de ses moyens, et ce malgré le
poids des années.
Pour
compléter notre perception, nous vous offrons deux interviews réalisées juste
après ce show. La première concerne Richard
Shaw :
… et la
seconde Ashok :
Vous
pourrez ainsi mieux comprendre comment a été vécue de l’intérieur cette
prestation filthienne en terre belge…
Set-list Cradle of Filth :
Humana inspired to
Nightmare
1) Heaven torn Asunder
2) Cruelty brought thee Orchids
3) Blackest Magick in Practice
4) Lord Abortion
5) Right Wing of the Garden
Triptych
6) Malice through the Looking
Glass
7) Deflowering the Maidenhead, Displeasuring
the Goddess
8) Queen of Winter, Throned
Walpurgis Eve
9) Yours Immortally…
10) Nymphetamine (Fix)
11) The Twisted Nails of Faith
12) Her Ghost in the Fog
Encore :
13) The Forest Whispers my Name
Blooding the Hounds of
Hell
Octobre 2015-Mars 2016,
Rédigé par Vlad Tepes.
Cradle
of Filth s’est
produit précédemment au Bataclan en 2003, 2008 et 2014.
Nous adressons une pensée toute
particulière à tous ceux qui y ont laissé leur précieuse vie
suite aux attentats ayant frappé Paris en
cet infâme jour du 13 novembre 2015.
Nous remercions le groupe d’avoir dédié aux
victimes sa prestation du 14 novembre à Berlin,
habillant la scène des couleurs tricolores.
English Version
Cradle of Filth /
Ne Obliviscaris / Saille
Central part of the filthy triptych… in Antwerp
(by Vlad Tepes)
|
Inquisitional Tourture : "Hammer of the Witches" European tour
Moment : 29/10/15.
Location : Trix (Antwerp, Belgium).
Moment : 29/10/15.
Location : Trix (Antwerp, Belgium).
Band :
Saille | Ne Obliviscaris | Cradle of Filth |
The
next day of the blazing performance in Paris, pressure hasn’t died down while I
was about to enter the Antwerp Trix, in Belgium. I stayed ecstatic to see once
more Cradle of Filth! Unlike the
night before, the first band of tonight was much more interesting with Saille black metallers. Unfortunately –
and for pretty complex reasons unnecessary to mention here – I didn’t attend to
their performance.
Like
you already know it, Australian people from Ne Obliviscaris handled the Cradle of Filth opening for this
European tour, and knew how to tickle my curiosity…
While
the complexity of their compositions sometimes left me on the roadside in
Paris, tonight my ears were much more used to their unseizable music. However a
so rich universe gives priority to emotion, powerful and developed. Despite
everything the progressive aspect appears obvious but never fell into boring
demonstration, like we can see with lots of bands. In this respect we invite
you to dive into the long introduction of their performances during this Inquisitional Tourture : Devour Me, Colossus (Part I):
Blackholes :
You
already understood it, Ne Obliviscaris
deserves to be much more known and reputed, offering a rare and special music.
Ne Obliviscaris Set-list:
1) Devour Me, Colossus (Part I):
Blackholes
2) Pyrrhic
3) And Plague Flowers the Kaleidoscope
Bloody
hostilities I was waiting for took their time to come while Humana inspired to Nightmare resonated… Cradle of Filth was fully ready to
hammer us with cruel caresses, which you can discover on this long video…
Only
24 hours after hearing it in Paris, my hair erected itself with the very first
notes of Heaven torn Asunder. And I
quickly noticed some great points: a clear sound as well as a perfect setting
up. In unison, each member was at its right place and played perfectly a song
that deserves excellence. Justice was done: « Hosannas
in Extremis ».Then succeeded the timelessness from 1998: Cruelty brought thee Orchids. Just as
precise, our dear English people have rarely mastered so well its live retranscription,
with some fervour that lots of bands could envy to them. Of course I retain
above all an antique and incisive singing, without forgetting the beautiful
guitar duet that paid tribute to the original composition. The only deception
comes from the feminine singing which had too much effects, damaging the
organic feeling of this magnificent Cruelty
brought thee Orchids.
Of
course the new album "Hammer of the
Witches" was quickly played with Blackest
Magick in Practice, both vigorous and deeply melodic. We can see that Cradle of Filth didn’t take huge risk
with this song, seeming to operate every time. After such excellent guitaristic
duet, it was time for the purple period to return, with the dark Lord Abortion. I must admit that it was
the first time where I appreciate so much this track live on stage, much more
than during the "Midian"
tour. I think that the sound is more limpid than during this era.
Coming
back to "Hammer of the Witches",
Cradle of Filth presented its first
single with catchy Right Wing of the
Garden Triptych, which you can contemplate with this second video :
The
sound wasn’t as clear as the precedent song, in opposition with yesterday in
Paris. Despite everything we assisted to Dani Filth’s firepower, pretty healthy
on this song.
Some
opaque and dark green came to my ears with Malice
through the Looking Glass’s introduction… And like I thought about it
yesterday at the Cabaret Sauvage, temporal regression was pretty amazing, with
Dani’s perfect vocals and some guitar playing paying perfect tribute to the
original version. Very impressive! And next track won’t bring down the
pressure, with Deflowering the
Maidenhead, Displeasuring the Goddess. By the way Dani dedicated it to a
huge Belgian fan of Cradle of Filth
that committed suicide recently, on which he allowed himself some dark bit of
humour: rather than looking to the sky, Dani preferred looking at the ground,
which couldn’t disappoint the filthy fan according to me… Coming back to this
song from "Hammer of the Witches",
purifying fire soaked the large Trix stage, with still lots of energy. However
the coordination between all members wasn’t as precise as yesterday, mainly on
the fast parts. But I’m nitpicking because final result was fully enjoyable and
excellent, really.
Next
monster is anthological, cult, coming from "V Empire or Dark Faerytales in Phallustein" EP: here is Queen of Winter, Throned. Like yesterday
the result was stunning, and I’d say blazing. Because we’re touching here Cradle of Filth’s highest creative
period, whose present interpretation was a beautiful tribute. It is impressive
observing the band redrawing with faithfulness and heart this grand and dark
saga…
A
short break and here comes the second chapter from tonight, against the
backdrop of Walpurgis Eve. Arises the
powerful Yours Immortally… Guitars
took consistent square, with some disarming solos, precise and creative. You
can build your own opinion with this third video :
My
only regret for this song in Antwerp is Dani’s vocals clearly in retreat,
despite an instrumental cohesion. But the song stays a pure fire track! However
my enthusiasm came down with the next song, Nymphetamine
(Fix). Like
yesterday it was the only moment of the performance where I felt relaxed…
I
was waiting the next song with delectation, feeling huge desire to return in 1998;
and here’s the blood countess walking for us bringing The Twisted Nails of Faith… However the beginning of the song
suffered two times an evident lack of coordination between vocals and
instrumentation, on short parts. Furthermore, Lindsay’s singing didn’t appear
to me up to it according to me, doesn’t bringing required support choirs needs
here, leaving me pretty angry; yesterday in Paris she was much more relevant.
What a waste!
Like
expected, it was purple period’s turn of Cradle
of Filth coming back again, with Her
Ghost in the Fog. Much more in place technically speaking than The Twisted Nails of Faith, its
interpretation remained excellent after all these years, which was only spoiled
by one-time mic problem for our dear Dani Filth. And like yesterday in Paris, he
thanked the audience with one extra song, the irresistible The Forest Whispers my Name. Fiendishly fast, guitars were
particularly creative, with the addition of little relevant details. But Dani
had again some mic problems, to which we must add the absence of famous
monologue that Lindsay always scotomizes. And the die-hard fan I stand had to notice
it: « When the moon is full, we shall
assemble to adore the potent spirit of your Queen, my mother great Diana. She
who fain would learn all sorcery, yet has not won its deepest secrets, then my
mother will teach her in truth all things as yet unknown ». But despite
such imperfections, the audience and I were taken into this violent filthy
dance!
To
conclude, I must evoke two different levels to remain as complete as possible
for my feelings analysis. On one hand, I maintain that this presentation of "Hammer of the Witches" places
itself perfectly in keeping with European tour from 2014 – "Satan wants your children" – with a
coherent and stable line-up. The set list was eclectic and highly respectful of
Cradle of Filth’s discography, joining
the approach of both guitar players Richard Shaw and Ashok in particular, paying
a perfect tribute to the Filth’s
heritage.
On
other hand, the Antwerp performance seemed less intense than in Paris the night
before, which seems to be due to bigger room and stage, not allowing so many
exchanges between the band and the audience. Furthermore, the sound appeared
sometimes approximate on some parts, mainly The
Twisted Nails of Faith and Deflowering
the Maidenhead, Displeasuring the Goddess. In this respect you needed to be
there in Paris! However this performance inside the Trix was excellent, showing
once more a band in full possession of its faculties, despite the weight of the
years.
To
complete our perception, we offer you two interviews done just after the show. The
first one is related to Richard Shaw :
…
and the second one to Ashok :
So
you can understand better how it was experienced through the inside…
Cradle of Filth Set-list:
Humana inspired to
Nightmare
1) Heaven torn Asunder
2) Cruelty brought thee Orchids
3) Blackest Magick in Practice
4) Lord Abortion
5) Right Wing of the Garden
Triptych
6) Malice through the Looking
Glass
7) Deflowering the Maidenhead, Displeasuring
the Goddess
8) Queen of Winter, Throned
Walpurgis Eve
9) Yours Immortally…
10) Nymphetamine (Fix)
11) The Twisted Nails of Faith
12) Her Ghost in the Fog
Again :
13) The Forest Whispers my Name
Blooding the Hounds of
Hell
October 2015-March 2016,
Cradle of Filth played at the Bataclan in 2006,
2008 and 2014.
We give
some thoughts to those who died during the attacks in Paris
on this
awful day of the 13th of November, 2015.
We’d
like to thank the band who dedicated his performance in Berlin the 14th
of November,
dressing up the stage with the three-coloured
lights.
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